
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  
 

 

 

SECOND SECTION 

 

 

CASE OF THOMA v. LUXEMBOURG 

 

 

(Application no. 38432/97) 

 

 

JUDGMENT 

 

 

STRASBOURG 

 

 

29 March 2001 

 

 

 

FINAL 
 

 

29/06/2001 
 

 

 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 

§ 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision. 





 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  1 

In the case of Thoma v. Luxembourg, 

The European Court of Human Rights (Second Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Mr C.L. ROZAKIS, President, 

 Mr B. CONFORTI, 

 Mr G. BONELLO, 

 Mrs F. TULKENS 

 Mrs V. STRÁŽNICKÁ, 

 Mr P. LORENZEN, 

 Mrs M. TSATSA-NIKOLOVSKA, judges, 

and Mr E. FRIBERGH, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 30 November 2000, and on 1 February 

and 8 March 2001, 

Delivers the following judgment, which was adopted on the last- 

mentioned date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 38432/97) against the 

Grand Duchy of Luxembourg lodged with the European Commission of 

Human Rights (“the Commission”) under former Article 25 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by a Luxembourg national, Mr Marc Thoma (“the 

applicant”), on 9 September 1997. 

2.  The applicant was represented by Mr P. Urbany, a lawyer practising 

in Luxembourg. The Luxembourg Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Mr R. Nothar, a lawyer practising in 

Luxembourg.  

3.  The applicant alleged, in particular, a breach of his freedom of 

expression, as guaranteed by Article 10 of the Convention. 

4.  The application was transmitted to the Court on 1 November 1998, 

when Protocol No. 11 to the Convention came into force (Article 5 § 2 of 

Protocol No. 11). 

5.  The application was allocated to the Second Section of the Court 

(Rule 52 § 1 of the Rules of Court). Mr M. Fischbach, the judge elected in 

respect of Luxembourg, withdrew from sitting in the case (Rule 28). The 

President of the Court accordingly appointed Mrs F. Tulkens, the judge 

elected in respect of Belgium, to sit in his place (Article 27 § 2 of the 

Convention and Rule 29 § 1). 

6.  By a decision of 25 May 2000 the Chamber declared the application 

partly admissible [Note by the Registry. The Court’s decision is obtainable 

from the Registry]. 



2 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

7.  The applicant and the Government each filed observations on the 

merits (Rule 59 § 1). 

8.  A hearing took place in public in the Human Rights Building, 

Strasbourg, on 30 November 2000 (Rule 59 § 2). 

 

There appeared before the Court: 

(a)  for the Government 

Mr R. NOTHAR, of the Luxembourg Bar, Agent, 

Mrs A. CLEMANG, 

Mr G. PHILIPPS,  Counsel; 

 

(b)  for the applicant 

Mr P. URBANY, of the Luxembourg Bar, Counsel. 

 

The Court heard addresses by Mr Urbany and Mr Nothar and the replies 

to the questions of one of its members. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

9.  On 6 November 1991 Tageblatt, a Luxembourg daily newspaper 

published in German, printed an article by journalist Josy Braun on various 

reafforestation techniques that had been used after the storms in early 1990 

that devastated part of the Luxembourg woodlands. The article appeared 

under the title “Wiederaufforstung ... das ganze noch einmal” 

(“Reafforestation ... all over again”) and included the following: 

[Translation from a French translation provided by the applicant] 

“The cynicism really knows no limits, since it should not be forgotten that these 

forest gardeners cut down trees, buy, plant, ‘treat’ with public funds, to the tune of 

millions of francs. (Ministers, lend an ear!) 

What does all this hide? Of course, there will be a full denial by all concerned, but 

the conclusion to be drawn after various discussions with people in the industry should 

be this: It is better to replant two or three times with plants from a seller who gives a 

generous percentage than once with plants from a firm that has the nerve to refuse to 

pay bribes. (Comment from someone familiar with the system: ‘I know of only one 

person who is incorruptible.’ He gave the name of the forest warden from 

‘Bambësch’.) 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  3 

‘Naturally’, it’s a case of the tabloid press yet again publishing ‘unsubstantiated 

monstrosities’; ‘naturally’, there is no truth in any of it, but the owners of the 

woodlands, whether the State, municipalities or private individuals, should be aware 

of one thing: they are the ones who must pay for the repeated reafforestation of 

dubious benefit; and they the ones who should demand that the political authorities 

remove the dung from Augeas’s Stables, instead of continually trying, with mixed 

success, to muzzle those who have the nerve to put the public interest before the 

private interests of a few ‘fleas in the scrotum of the Welfare State’ (dixit 

Degenhard).” 

10.  The applicant was at the time a journalist on a national radio station, 

RTL 92.5, for whom he presented a weekly programme in Letzeburgesch 

entitled “Oekomagazin” dealing with nature and the environment. He had 

raised the subject of the problems connected with reafforestation after the 

1990 storms on a number of occasions on the programme and had alluded, 

along with other Luxembourg publications, to a breakdown in the system. 

11.  The applicant had chosen reafforestation as the subject matter for his 

“Oekomagazin” programme of 6 November 1991. He began the programme 

with an introduction in which he reminded listeners that he had spoken the 

previous week about “the temptation for Forestry Commission people to 

take advantage when an opportunity present[ed] itself” and had referred to 

“a series of telephone calls from people all over the country who [had] 

interesting tales to tell”. He went on to say “in any event, one thing is clear: 

the woodland management chapter is much thornier than people might 

think”. He also reported, indicating that he was giving an example, that a 

person who had had work done in woodland he owned by a private 

contractor “no longer knew which way to turn” after receiving a bill for the 

work from the Forestry Commission responsible for the sector rather than 

the private contractor. After that introduction, he quoted certain passages 

from the aforementioned article, which he said was “strongly worded”. He 

said, inter alia: 

[Translation from a French translation provided by the applicant] 

“But there is money to be made at the sawmill as well as in wood. The same applies 

to the plantations, because they can be counted in millions. In a two-page article in 

today’s edition of Tageblatt, Josy Braun does not mince his words in denouncing 

various plantation practices used by the Water and Forestry Commission and he makes 

no concessions. The journalist writes, and I quote: ‘One already requires a certain dose 

of cynicism not to forget that these gardeners of the forest do not clear out, buy, plant, 

and (in inverted commas) treat the publicly owned woodlands with their own money, 

but with public funds to the tune of millions.’ Josy Braun then provides the proof 

(fazit) of the proposition: ‘It is better to replant two or three times with plants from a 

seller who pays a percentage than once with plants from a firm that has the nerve to 

refuse to pay a percentage.’ The Tageblatt journalist then cites an authoritative source 

from the industry who is quoted as saying: ‘I know of only one person who is 

incorruptible.’ The name of the forest warden from Baumbusch is given in that 

connection. ‘The owners of our forests, whether the State, municipalities or private 

individuals should be aware of one fact: they are the ones who must pay for umpteen 

questionable reafforestation projects’, to quote again from the Tageblatt journalist, ‘It 



4 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

is they who ought to demand that the political authorities clean out Augeas’s Stables 

once and for all’ ...” 

12.  The applicant explained that with that “strongly worded” article, 

Josy Braun had implicitly referred to the provision in the Criminal Code 

relating to intermeddling, which prohibits civil servants working for the 

State or the municipalities to use their official status to derive personal gain. 

He added that people working for the Water and Forestry Commission 

“have a reasonable salary and can under no circumstances claim a hand-out 

and get rich at the expense of public-owned woodlands or of private owners, 

buyers of wood or tree nurseries”. 

13.  He then proceeded with the theme of the programme and put 

questions to W., a Water and Forestry Commission engineer, before asking 

R., a private woodlands owner: 

[Translation from a French translation provided by the applicant] 

“In a strongly worded article by journalist Josy Braun this morning, it is said: ‘It is 

better to replant two or three times with plants from a seller who is generous with 

bribes than once with plants from a firm that has the nerve to refuse to pay bribes.’ 

Mr R., what do you think of that strongly worded phrase. You also work a little in this 

branch: what is your experience in this sphere? Is what Josy Braun says true?” 

14.  After R. had expressed his opinion on that point, the applicant 

questioned him further on the subject of the importation of plants, a matter 

he had previously raised with W., the engineer. He asked R. the following 

questions: 

[Translation from a French translation provided by the applicant] 

 “And what is your opinion on the delivery of plants from abroad, possibly through 

Luxembourg traders? Is it possible that the plants, which come from Hungary or 

Spain, for example, are delivered without being checked?” 

15.  After R.’s reply, the applicant ended his programme with a long 

debate on the theme of public tenders. 

16.  In a press release on 19 November 1991, the Association of 

Luxembourg Foresters announced its intention to lodge a complaint for 

defamation against the applicant. However, it did not do so. 

17.  Between November 1991 and February 1992 fifty-four forest 

wardens and nine forestry engineers brought civil actions in damages 

against the applicant alleging that he had damaged their reputation. They 

each claimed 1,000,000 Luxembourg francs (LUF) in compensation 

complaining that he had quoted accusations from the article published in the 

6 November 1991 edition of Tageblatt without in any way toning them 

down, correcting them or commenting on them “the slightest bit critically”, 

and that he had passed them off as his own. He had thus suggested publicly 

that all forestry wardens in Luxembourg (of whom there 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  5 

were eighty at the time) and all Luxembourg forestry engineers were, with 

only one exception, corruptible and corrupt. In their writs, they quoted from 

a Luxembourg judgment of 1989, in which it was held as follows: 

“By establishing freedom of the press, the Constitution does not impose any 

restriction on the fundamental principle contained in Articles 1382 and 1383 of the 

Civil Code. Freedom of the press is not unlimited and ends where it infringes the 

legitimate rights and interests of others. Journalists do not enjoy any immunity 

exempting them from their obligation to exercise care towards all individuals and even 

the State and its institutions, and any breach, albeit slight, of that obligation is 

unlawful under the aforementioned Articles of the Civil Code which oblige anyone 

who, through his wrongdoing, or negligent act or omission causes damage to another, 

to make reparation. 

Journalists may be held severally liable for any breach of their obligation to be 

truthful and objective” (judgment no. 9.637 of 13 November 1989, Cepal v. Bever). 

18.  The sixty-three statements of claim were couched in more or less 

identical terms. 

19.  The applicant requested that the various actions against him be 

joined and declared inadmissible on the ground that he had merely quoted 

statements made by a clearly identified person. He offered to adduce 

witness evidence to show that his investigations revealed numerous offences 

in the sphere concerned. He also lodged a counterclaim against each of the 

claimants for payment of LUF 25,000 as an allowance for preparing the 

case for trial and LUF 100,000 for abuse of process and vexatious 

proceedings; he also claimed costs and expenses. 

20.  The Luxembourg District Court examined the sixty-three cases at a 

single hearing and handed down sixty-three almost identical judgments on 

14 July 1993. It awarded each of the claimants one franc in nominal 

damages, dismissed the counterclaims and ordered the applicant to pay the 

costs and expenses. 

21.  After examining the text of the aforementioned passage from the 

Tageblatt article and the aforementioned quotations from the transcript of 

the applicant’s radio programme, the District Court held, inter alia: 

“The journalist, Thoma, seized upon the article by Josy Braun and, in particular, the 

impugned passage, to persuade the public that the legislation in force was not being 

complied with and to adopt Josy Braun’s ‘fazit’ conclusion. 

This Court considers that the use of the words ‘Forstleit, Forstverwaltung’ to 

restrict the circle of people concerned by the programme, the use of Braun’s 

conclusion to support the assertions, citing a person who was supposedly familiar with 

that circle (Berufener Stemm aus dem Milieu), the assertion that that person knew only 

one person – from that background – who was incorruptible, meant that those against 

whom the accusation was made are sufficiently identifiable. 



6 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

In view of his position (as a Forestry Commission employee), the claimant has 

sufficiently established in law that Thoma’s remarks were directed against him. 

This Court must analyse whether by so acting the defendant has committed an act 

that falls to be dealt with under the provisions of Articles 1382 and 1383 of the Civil 

Code. 

It is true that the press has the right, and even the duty, to criticise abuses that come 

to light in public life (CSJ 23 March 1912 P.8, p. 346). 

It is incumbent on professional journalists to publish breaking news, news items 

and, generally, anything which seems to them to present an interest as soon as they 

can (Luxembourg District Court, 14 February 1990, no. 100/90). The press must 

preserve its right to criticise the social activity of individuals, that is to say all those 

whose dealings directly concern the community. The press is entitled to say what it 

thinks about their activities, provided that it does not attack their reputation and 

provided that it acts in good faith (Luxembourg District Court, 27 October 1986, 

Feuille de liaison de la conférence St Yves no. 69, p. 43). 

Marc Thoma was, accordingly, perfectly entitled to investigate the problems posed 

by the reafforestation of our woodlands after the storms and to denounce and to 

criticise practices which he considered to be inconsistent with the laws and 

regulations. 

Indeed, through a series of articles in the press, the Luxembourg journalists have not 

missed the opportunity of drawing the attention of the public and the public authorities 

to matters which they believe it was their duty to criticise. 

While it is true that absolute objectivity cannot be required of journalists, in view of 

their relatively unreliable means of investigation, they nonetheless have an obligation 

to act on information that has been verified to the extent the means available to them 

reasonably permit. The law requires journalists to act in good faith and does not seek 

to give immunity to persons who through spite, malice or foolishness seek by 

publication to discredit others. A mala fide intention may appear when a journalist had 

reasons to doubt the truth of the facts or his ability to produce evidence establishing 

them (Civ. Bruxelles, 29 June 1987 J.T. 1987). 

In the instant case, it was for Thoma to prove that he had obtained sufficient 

evidence to enable him to adopt Braun’s allegations and to assert that the claimant had 

been guilty of corruption in connection with the reafforestation of the woodlands.” 

22.  After rejecting an offer by the applicant to adduce evidence as being 

too vague, the District Court concluded: 

“Marc Thoma has, accordingly, not established that he has sufficient evidence to 

show that the claimant was guilty of corruption in connection with the reafforestation 

of the woodlands. 

It is not for this Court to order or complete investigative measures of its own motion 

in order to assist the journalist to carry out ex post facto the investigations and 

research which he should have performed before publishing the impugned article. 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  7 

By giving the impression without evidence and without qualification that all the 

Water and Forestry Commission officials concerned by the reafforestation work were, 

with but one exception, corruptible, Thoma has overstepped the boundaries of his right 

to impart bona fide information and has, accordingly, committed a tort.” 

23.  The applicant appealed against all sixty-three judgments. In his 

appeal submissions, he requested the joinder of the fifty-four cases brought 

by the forestry wardens and the nine actions brought by the forestry 

engineers. His opponents contested that request. The applicant did not 

renew the offer to adduce evidence which he had made at first instance. 

24.  The Court of Appeal of the Grand Duchy of Luxembourg (Seventh 

Division) gave its decision in almost identical judgments delivered on 

30 January 1996. It acceded to the applicant’s request for joinder and upheld 

the impugned judgments. In support of its decision to award each of the 

claimants nominal damages of one franc, the Court of Appeal added the 

following grounds to those that had been relied on by the District Court: 

“By attributing the phrases ‘Ich kenne nur einen der unbestechlich ist. Sie nannte 

den Namen des Baumbusch-Försters’ not to a particular individual, but to a ‘berufene 

Stimme aus dem Milieu’, that is to a person in the know, someone from the 

background who is aware of confidential matters and can be relied upon not to provide 

false information, the text of Braun’s article quoted by the appellant suggests to the 

public and leads it to believe that, apart from the forest warden responsible for 

Baumbusch there was not one other Water and Forestry Commission official, whether 

ordinary forest wardens or even members of its management, who was incorruptible. 

It follows that, contrary to the appellant’s assertion, the text quoted by him qualifies 

as corruptible ‘a defined group of identified people’, since he suggests that all Water 

and Forestry Commission officials are in that position and together they constitute a 

defined group of identified persons. 

It follows from the foregoing that the claimants at first instance and respondents to 

this appeal – on whom the burden of proving the merits of their claims lies – have, in 

view of their position (as Forestry Commission staff), established that Josy Braun’s 

text quoted by the applicant was directed at them. 

Further, the applicant fails in his attempts to deny liability by arguing that his 

remarks are no more than a quotation from the impugned article by Josy Braun. 

A journalist cannot escape liability by arguing that the impugned article which he 

has published is merely a reproduction of one already published by someone else 

since, by choosing to reproduce the article, he appropriates the allegation contained in 

the reproduced text and thus incurs personal liability. 



8 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

That is the position and a journalist who merely quotes from an article that has 

already appeared will only escape liability if he formally distances himself from the 

article and its content and if in terms of newsworthiness an interest exists in 

communicating the content of the article that has already been published. 

In the instant case it is quite clear that in repeating in the ‘Oekomagazin’ 

programme of 6 November 1991 in Letzeburgesch the impugned passage from Josy 

Braun’s article in that day’s edition of Tageblatt, the appellant did not distance himself 

from the quoted text and, in particular, the aforementioned allegation which it 

contains.  

It follows that even supposing that the appellant had merely quoted the impugned 

passage from Josy Braun’s article, that quotation nonetheless rendered him liable. 

Finally, the Court of Appeal holds below that the appellant has failed to establish 

the merits of the allegation of corruption contained in the impugned passage in Josy 

Braun’s article which he quoted from without formally distancing himself from it. 

Under these circumstances, that allegation establishes by itself that when in the  

6 November 1991 edition of ‘Oekomagazin’ the appellant repeated the passage from 

Braun’s article containing that allegation unreservedly, there was, contrary to what he 

asserts, no ‘lack of malice’ on his part ... 

It follows that by leading public opinion to believe without evidence that the entire 

staff of the Water and Forestry Commission from forest wardens to the director were 

corruptible, the only honest employee being the forest warden from Baumbusch, the 

appellant has not complied with his obligation to impart bona fide information and has 

consequently committed a tort rendering him liable under Articles 1382 and 1383 of 

the Civil Code ...” 

25.  The applicant appealed to the Court of Cassation, which dismissed 

his appeals in two judgments of 20 March 1997. The Court of Cassation 

said, inter alia, that Articles 1382 and 1383 of the Civil Code established a 

system of reparation and that, subject to the last sentence of Article 24 of 

the Constitution and of section 16(2) of the Law of 20 July 1869 on the 

Press, the scope of those Articles in press cases was unlimited since, as in 

every other sphere, the courts would take account of the special nature of 

the activity of journalists in deciding whether a tort had been committed. It 

added that the courts below had justified their decision in law for finding a 

tort. 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  9 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

26.  The relevant provisions of the Luxembourg Civil Code concerning 

liability under the general law read as follows: 

Article 1382 

“Any act committed by a person that causes damage to another shall render the 

person through whose fault the damage was caused liable to make reparation for it.” 

Article 1383 

“Everyone is liable for the damage which they have caused not only through their 

acts, but also through their negligent omissions or acts.” 

27.  For the purposes of Articles 1382 and 1383 the tort may result from 

a violation of a rule of criminal law. In that eventuality, the victim may 

either bring a civil action, or institute or be joined to criminal proceedings as 

a civil party. 

28.  The offence of damaging a person’s reputation is laid down by 

Article 443 of the Criminal Code, which provides: 

“Anyone who, in the circumstances set out hereafter, maliciously accuses another of 

something that is liable to damage that person’s reputation or expose him to public 

scorn shall be guilty of calumny if, in cases where it is possible by law to plead a 

defence of justification, no admissible evidence supporting the accusation is adduced. 

He shall be guilty of defamation if the law does not allow of a defence of 

justification.” 

29.  Section 16 of the Law on the Press provides: 

“Everyone who shall have taken part, as a principal, co-offender or accomplice in 

press offences shall incur criminal and civil liability. 

However, if the principal is of known identity, a Luxemburger and domiciled in the 

Grand Duchy, the printer, editor and any accomplice shall be immune from suit.”  

30.  That provision introduced the notion of “indirect liability” in 

proceedings against the press. According to legal commentators, the system 

obviates the need for the author’s work to be subjected to prior censorship 

by the editor, printer or distributor. It is not a question of liability being 

diluted but of its attaching to one person, that person being the author, if his 

identity is known and he is domiciled in Luxembourg, or, failing that, the 

editor, printer or distributor. 

31.  Section 18 of the statute provides: 

“No one shall be entitled to invoke by way of excuse or justification the fact that the 

writings, printed material, pictures or emblems are merely a reproduction of materials 

published in the Grand Duchy or abroad.”  



10 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

32.  The applicant considered that the judgment against him constituted 

an unjustified interference with his right to freedom of expression in breach 

of Article 10 of the Convention, which provides: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or 

for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  The parties’ submissions  

1.  The applicant 

33.  The applicant considered that the judgment against him indisputably 

amounted to an interference with his right to freedom of expression, since 

even an order for nominal damages constituted an interference. In any 

event, he had been ordered to pay the costs of the proceedings. 

34.  He submitted that the interference had not been prescribed by law as 

the wording of Articles 1382 and 1383 of the Civil Code was too vague and 

did not satisfy the criteria of foreseeability. He stressed the principle that a 

special law should take precedence over a general law so that the Law on 

the Press of 20 July 1869, which met the accessibility and foreseeability 

criteria, had to apply to proceedings brought against journalists. Section 16 

of the Law on the Press, which established a system of indirect liability, 

excluded any interference with the applicant’s freedom of expression, as he 

had merely cited a clearly identified author. In addition, the interference was 

excluded by a supra-legislative rule, namely Article 24 of the Luxembourg 

Constitution. Finally, he produced a judgment of the French Court of 

Cassation dismissing an appeal against a judgment in which 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  11 

the Paris Court of Appeal had dismissed the appellants’ claim under 

Article 1382 of the Civil Code in proceedings against the press. He 

submitted that that judgment had to be applicable in the instant case. 

35.  The applicant said that the interference did not pursue a legitimate 

aim in that he had not personally made offensive allegations but had merely 

quoted from an article written by Josy Braun. Thus, though it was possible 

that the interference with Josy Braun’s freedom of expression could be 

regarded as having pursued a legitimate aim, that could not be true of the 

interference with the applicant’s freedom. 

36.  Referring to Jersild v. Denmark (judgment of 23 September 1994, 

Series A no. 298), the applicant added lastly that the interference had not 

been necessary in a democratic society. He explained that he had even taken 

the precaution of clearly indicating that he was quoting the passages from an 

article published by a fellow journalist, and of inviting the guests on his 

programme to state their views. He added that the topic had been widely 

debated and that eleven criminal and eight disciplinary investigations had 

been started into the activities of Water and Forestry Commission officials. 

He also insisted upon the fact that the sentence was disproportionate in that 

the legal costs which he had been ordered to pay were very substantial. 

37.  He submitted that staff from the Water and Forestry Commission 

could not be regarded as entitled to the special protection that was afforded 

in Janowski v. Poland ([GC], no. 25716/94, ECHR 1999-I), as the facts of 

that case were distinguishable from those in the instant case. 

38.  The applicant concluded by saying that his right to freedom of 

expression had been violated by the Luxembourg authorities. 

2.  The Government 

39.  The Government maintained that the judgment against the applicant 

could not constitute an interference with his right to freedom of expression, 

as he had been ordered to pay only nominal damages and thus had not 

sustained any pecuniary damage. Furthermore, the penalty, which was 

symbolic, had not restricted or violated the applicant’s freedom of 

expression. The courts had merely reminded the applicant that the freedom 

in question was a relative one. 

40.  The Government submitted that the interference was in any event 

prescribed by law and, more specifically, Articles 1382 and 1383 of the 

Civil Code, which established the general rule of liability in tort in 

Luxembourg. To the extent that there was no code of conduct for 

determining the obligations of journalists in that sphere, the general law was 

applicable. The provisions of Articles 1382 and 1383 – which imposed an 

obligation on anyone who, through his fault, or negligent act or omission 

caused damage to another to make reparation for it – were precise and 

accessible. Those principles and, in particular, their application to 

journalists, had been explained and clarified by the courts. The Government 



12 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

added that the applicant could not rely on section 16 of the Law on the Press 

establishing a system of indirect responsibility, since the Luxembourg 

courts had not found against him on the basis of that provision. He had 

incurred liability for wrongly adopting the words of Josy Braun, since he 

had prefaced the quotation of the extracts from the latter’s article by a 

statement reflecting his personal opinion. The applicant had thus used the 

article by Josy Braun published in that morning’s edition of Tageblatt in his 

“Oekomagazin” programme without checking the relevance and veracity of 

the matters it related and with the sole aim of backing up his personal 

opinion. 

41.  The Government said that the interference pursued a legitimate aim 

as it was justified by the need to protect the reputation and rights of the 

forest wardens and the presumption of innocence that operated in their 

favour. 

42.  The Government asserted lastly that the interference was necessary 

in a democratic society and proportionate to the aim pursued. In that 

connection, they stressed the importance of the factual circumstances of the 

case. The programme in issue was broadcast on a nationwide radio station at 

the end of a long campaign against the managers of the woodlands. 

Furthermore, since Luxembourg was a small country with few forestry 

engineers and forest wardens, the persons concerned were clearly 

identifiable to those who heard the programme. It was clear too that the 

applicant had made the allegation that the Water and Forestry Commission 

officials were corruptible right from the start of the programme. By quoting 

the offending passage by his fellow journalist he was thus merely providing 

an illustration of the allegation which he had by then already made and 

which he proceeded subsequently to make worse, notably by referring to the 

provisions concerning the offence of “intermeddling”. In that connection, 

the Government referred more particularly to Janowski, cited above, in 

which the Court, after noting that public servants required the confidence of 

the general public in order to discharge their duties, held that the margin of 

appreciation had not been overstepped when Mr Janowski was convicted of 

offensive verbal attacks against acting civil servants. In the same way, the 

Government submitted that the interference had been necessary in the light 

of the importance of protecting the reputation of the forest wardens and of 

the lack of proof supporting the applicant’s allegations. It had also been 

proportionate to the legitimate aim pursued as damages had been nominal 

and the judges had not ordered publication of the judgment. 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  13 

B.  The Court’s assessment  

1.  General principles 

43.  The Court reiterates that freedom of expression constitutes one of the 

essential foundations of a democratic society and one of the basic conditions 

for its progress and for each individual’s self-fulfilment (see Lingens v. 

Austria, judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, p. 26, § 41). Although 

freedom of expression may be subject to exceptions they “must be narrowly 

interpreted and the necessity for any restrictions must be convincingly 

established” (see The Observer and The Guardian v. the United Kingdom, 

judgment of 26 November 1991, Series A no. 216, p. 30, § 59). 

44.  Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not only to 

“information” or “ideas” that are favourably received or regarded as 

inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, 

shock or disturb. Such are the demands of that pluralism, tolerance and 

broadmindedness without which there is no “democratic society” (see 

Handyside v. the United Kingdom, judgment of 7 December 1976, Series A 

no. 24, p. 23, § 49, and Jersild, cited above, p. 26, § 37). 

45.  The press plays an essential role in a democratic society. Although it 

must not overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation 

and rights of others, its duty is nevertheless to impart – in a manner 

consistent with its obligations and responsibilities – information and ideas 

on all matters of public interest (see De Haes and Gijsels v. Belgium, 

judgment of 24 February 1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-I, 

pp. 233-34, § 37). Not only does it have the task of imparting such 

information and ideas: the public also has a right to receive them. Were it 

otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public 

watchdog” (see Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 1992, 

Series A no. 239, p. 27, § 63, and Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway 

[GC], no. 21980/93, § 62, ECHR 1999-III). Article 10 protects not only the 

substance of the ideas and information expressed, but also the form in which 

they are conveyed (see Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 23 May 

1991, Series A no. 204, p. 25, § 57).  

46.  Journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 

exaggeration, or even provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, 

judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, § 38). 

47.  Civil servants acting in an official capacity are, like politicians, 

subject to wider limits of acceptable criticism than private individuals. 

However, it cannot be said that civil servants knowingly lay themselves 

open to close scrutiny of their every word and deed to the extent politicians 

do and should therefore be treated on an equal footing with the latter when it 

comes to criticism of their conduct (see Oberschlick v. Austria (no. 2), 



14 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

judgment of 1 July 1997, Reports 1997-IV, p. 1275, § 29, and Janowski, 

cited above, § 33). 

48.  Furthermore, as a matter of general principle, the “necessity” for any 

restriction on freedom of expression must be convincingly established. 

Admittedly, it is in the first place for the national authorities to assess 

whether there is a “pressing social need” for the restriction and, in making 

their assessment, they enjoy a certain margin of appreciation. In cases 

concerning the press, the national margin of appreciation is circumscribed 

by the interest of democratic society in ensuring and maintaining a free 

press. Similarly, that interest will weigh heavily in the balance in 

determining, as must be done under paragraph 2 of Article 10, whether the 

restriction was proportionate to the legitimate aim pursued (see, mutatis 

mutandis, Goodwin v. the United Kingdom, judgment of 27 March 1996, 

Reports 1996-II, pp. 500-01, § 40, and Worm v. Austria, judgment of  

29 August 1997, Reports 1997-V, p. 1551, § 47). 

49.  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take 

the place of the national authorities but rather to review under Article 10 the 

decisions they have taken pursuant to their power of appreciation. In so 

doing, the Court must look at the “interference” complained of in the light 

of the case as a whole and determine whether the reasons adduced by the 

national authorities to justify it are “relevant and sufficient” (see, among 

many other authorities, Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95,  

§ 45, ECHR 1999-I). 

2.  Application of the aforementioned principles to the instant case 

50.  In the instant case, the applicant was ordered to pay nominal 

damages together with costs and expenses for failing to comply with his 

obligation to provide the public with bona fide information. He had quoted 

from an article in which a fellow journalist had said that, according to 

someone who knew the industry well, all but one of the Water and Forestry 

Commission officials were corruptible. The appellate court held that the 

applicant had not formally distanced himself from the quoted text and was 

deemed to have adopted the allegation it contained. It went on to hold that 

the applicant had failed to establish that the allegation was well-founded and 

had thereby incurred liability. 

51.  The judgment against the applicant incontestably amounts to 

“interference” with the applicant’s exercise of his right to freedom of 

expression (see Lehideux and Isorni v. France, judgment of 

23 September 1998, Reports 1998-VII, p. 2880, § 39). 

52.  The issue is whether that interference can be justified under 

paragraph 2 of Article 10. It is therefore necessary to examine whether it 

was “prescribed by law”, pursued a legitimate aim under that paragraph and 

was “necessary in a democratic society” (see Lingens, cited above,  

pp. 24-25, §§ 34-37). 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  15 

53.  The Court notes that Articles 1382 and 1383 of the Civil Code 

establish the principles governing tortious liability and that the Luxembourg 

courts apply those provisions to journalists in their case-law. The Court 

further notes that section 18 of the Law on the Press of 1869 provides that 

“no one shall be entitled to invoke by way of excuse or justification the fact 

that the writings, printed material, pictures or emblems are merely a 

reproduction of materials published in the Grand Duchy or abroad”. The 

Court consequently considers that the applicant could have foreseen to a 

reasonable degree, if necessary by seeking advice from those qualified to 

give it, that the remarks broadcast during his programme did not render him 

immune from an action and that the interference may be regarded as having 

been “prescribed by law” (see The Sunday Times v. the United Kingdom 

(no. 1), judgment of 26 April 1979, Series A no. 30). 

54.  The Court considers that the grounds relied on by the Luxembourg 

courts were consistent with the legitimate aim of protecting the reputation 

and rights of the forestry engineers and the forest wardens, and the 

presumption of innocence that operated in their favour. Consequently, the 

aim of the interference was to protect “the reputation and rights of others”. 

55.  The Court must now examine whether the interference complained 

of was “necessary in a democratic society” in order for that aim to be 

achieved and, therefore, determine whether it met a pressing social need, 

was proportionate to the legitimate aim pursued and whether the reasons 

given by the national authorities to justify it were relevant and sufficient. 

56.  The Court notes at the outset that there is a special feature to be 

taken into account in view of the size of the country. Even though the 

applicant made his remarks in the programme without mentioning anyone 

by name, the engineers and wardens were easily identifiable to listeners, 

given the limited number of officials working for the Water and Forestry 

Commission in Luxembourg. 

57.  The Court finds that some of the allegations made during the 

programme of 6 November 1991 by the applicant about the officials 

concerned were serious. In addition to quoting from Josy Braun’s article, 

the applicant referred, among other things, to the “the temptation for 

Forestry Commission people to take advantage when an opportunity 

present[ed] itself”. He also alluded to the serious offence of “intermeddling” 

by Water and Forestry Commission officials in private woodlands trade, 

whereas civil servants depend on the confidence of the general public in 

order to discharge their duties (see Janowski, cited above, § 33). 

58.  The Court must note, however, that the topic raised in the 

programme was being widely debated in the Luxembourg media and 

concerned a problem of general interest, a sphere in which restrictions on 

freedom of expression are to be strictly construed. Accordingly, the Court 

must exercise caution when, as in the instant case, the measures taken or 

penalties imposed by the national authority are such as to dissuade the press 



16 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

from taking part in the discussion of matters of public interest (see Jersild, 

cited above, pp. 25-26, § 35). 

59.  The paramount issue is whether the national authorities correctly 

exercised their discretion when they gave judgment against the applicant for 

being in breach of his obligation to provide the public with bona fide 

information. 

60.  On that subject, the Court notes that it is not unreasonable to take the 

view, as the Government did, that, having regard to the comments he made 

throughout the programme, the applicant had adopted – at least in part – the 

content of the quotation in issue. 

61.  However, in order to assess whether the “necessity” of the restriction 

on the exercise of the freedom of expression has been established 

convincingly, the Court must examine the issue essentially from the 

standpoint of the reasoning adopted by the Luxembourg courts. In that 

connection, the Court notes that the Court of Appeal only had regard to the 

fact that the applicant had quoted from his fellow journalist and, on that 

basis alone, found that he had adopted the allegation contained in the quoted 

text since he had failed formally to distance himself from it. 

62.  The Court reiterates that “punishment of a journalist for assisting in 

the dissemination of statements made by another person ... would seriously 

hamper the contribution of the press to discussion of matters of public 

interest and should not be envisaged unless there are particularly strong 

reasons for doing so” (see Jersild, cited above, pp. 25-26, § 35).  

63.  In the instant case the Court of Appeal firstly examined the content 

of the quotation in issue. They found that by attributing the phrase in issue 

“I know of only one person who is incorruptible” to someone who knew the 

industry well, that is to say, someone familiar with it who “can be relied 

upon not to provide false information”, the article by Josy Braun “suggests 

to the public and leads it to believe that, apart from the forest warden 

responsible for Bambusch there was not one other Water and Forestry 

Commission official ... who was incorruptible”. The Court of Appeal went 

on to hold that the applicant could not escape liability by asserting that he 

had simply quoted from Josy Braun’s article. It explained that “a journalist 

who merely quotes from an article that has already appeared will only 

escape liability if he formally distances himself from the article and its 

content ...” Lastly, it noted that, as the applicant had quoted the passage 

from Josy Braun’s article containing the allegation – whose merits he had 

not established – unreservedly, there had been no “lack of malice” on his 

part.  

64.  The Court considers that those cannot, in the circumstances of the 

instant case, be regarded as “particularly cogent reasons” capable of 

justifying the imposition of a penalty on the journalist. A general 

requirement for journalists systematically and formally to distance 

themselves from the content of a quotation that might insult or provoke 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  17 

others or damage their reputation is not reconcilable with the press’s role of 

providing information on current events, opinions and ideas. In the instant 

case, the résumé of the programme shows that in any event the applicant 

consistently took the precaution of mentioning that he was beginning a 

quotation and of citing the author, and that, in addition, he described the 

entire article by his fellow journalist as “strongly worded” when 

commenting on it. He had also asked a third party, a woodlands owner, 

whether he thought that what Josy Braun had written in his article was true. 

65.  In the light of the foregoing, the grounds given for holding the 

applicant liable are not sufficient to satisfy the Court that the interference in 

the exercise of the applicant’s right to freedom of expression was 

“necessary in a democratic society”. In particular, the means employed were 

disproportionate to the aim pursued, namely “the protection of the 

reputation or rights of others”. 

66.  Consequently, the judgment against the applicant infringed 

Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

67.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

68.  In the event that the Court found a violation of the Convention, the 

Government requested it to determine the sums to be awarded by way of 

just satisfaction on an equitable basis.  

A.  Damage 

1.  Pecuniary damage 

69.  The applicant requested an amount of 43,538 Luxembourg francs 

(LUF) for pecuniary damage, comprising LUF 23,520 for his personal 

expenses incurred in travelling to his lawyer’s offices and the courts, 

LUF 63 for the nominal damages he had paid to his sixty-three opponents 

and the remainder as a lump sum for the costs he had incurred in 

correspondence and telephone communications with his lawyers. 

70.  The applicant also claimed LUF 1,678,648 for costs and expenses, 

comprising LUF 362,884 for the legal costs his opponents said they had 

incurred, and LUF 1,315,764 in legal fees billed by his lawyer. In the 

Court’s view, those costs, assuming them to be justified, come under the 

head of pecuniary damage. 



18 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  

71.  The Court reiterates that under its case-law a sum paid as reparation 

for damage is only recoverable if a causal link between the violation of the 

Convention and the damage sustained is established. Thus, in the present 

case, the sums which the applicant had had to pay to his opponents pursuant 

to the court decisions could be taken into account (nominal damages of  

LUF 63, the legal costs of LUF 362,884 claimed by his opponents’ 

lawyers), plus the costs of serving the procedural documents that are 

mandatory under Luxembourg law for the validity of the proceedings, 

namely LUF 378,493. 

72.  Consequently, the amount to be awarded to the applicant comes to a 

total of LUF 741,440. 

2.  Non-pecuniary damage 

73.  The applicant sought LUF 1,500,000 as compensation for the non-

pecuniary damage caused by the adverse publicity and the emotional strain 

that had followed the judgment against him. 

74.  The Court considers that the decisions of the Luxembourg courts 

against the applicant must have caused him some inconvenience. However, 

the finding of a violation of the Convention provides sufficient just 

satisfaction for that. 

B.  Costs and expenses 

75.  The Court points out that sums paid to the other side pursuant to the 

orders of the Luxembourg courts and the costs of service of the documents 

in the domestic proceedings must be regarded as pecuniary damage and 

have been dealt with under that head. 

76.  As to the costs and expenses that relate to his representation in court, 

the applicant claimed LUF 12,149,927, that is LUF 8,649,777 for the 

proceedings before the domestic courts and LUF 3,500,150 for the 

proceedings before the Convention institutions. 

77.  The Court reiterates that an applicant may recover his costs and 

expenses only in so far as they have been actually and necessarily incurred 

and are reasonable as to quantum (see Bottazzi v. Italy [GC], no. 34884/97, 

ECHR 1999-V). The Court considers the costs and expenses claimed by the 

applicant’s lawyer in the present case unreasonable and, having regard to 

the information in its possession and the aforementioned criteria and ruling 

on an equitable basis, it awards the applicant LUF 600,000. 



 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  19 

C.  Default interest 

78.  According to the information available to the Court, the statutory 

rate of interest applicable in Luxembourg at the date of adoption of the 

present judgment is 5.75% per annum. 

FOR THESE REASONS, THE COURT  

1.  Holds unanimously that there has been a violation of Article 10 of the 

Convention; 

 

2.  Holds by six votes to one that the finding of a violation constitutes in 

itself sufficient just satisfaction for the non-pecuniary damage sustained 

by the applicant; 

 

3.  Holds unanimously 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final according to 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts: 

(i)  LUF 741,440 (seven hundred and forty-one thousand four 

hundred and forty Luxembourg francs) for pecuniary damage; 

(ii)  LUF 600,000 (six hundred thousand Luxembourg francs) in 

respect of costs and expenses; 

(b)  that simple interest at an annual rate of 5.75% shall be payable from 

the expiry of the above-mentioned three months until settlement; 

 

4.  Dismisses unanimously the remainder of the applicant’s claim for just 

satisfaction. 

Done in French, and notified in writing on 29 March 2001, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Erik FRIBERGH Christos ROZAKIS 

 Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 

the Rules of Court, the partly dissenting opinion of Mr Bonello is annexed 

to this judgment. 

C.L.R. 

E.F.





 THOMA v. LUXEMBOURG JUDGMENT  1 

PARTLY DISSENTING OPINION  

OF JUDGE BONELLO 

(Translation) 

I do not share the majority’s opinion that the finding of a violation of 

Article 10 of the Convention constitutes in itself sufficient just satisfaction 

for the applicant’s alleged non-pecuniary damage. I consider that such a 

“denial of a remedy” is unsatisfactory whatever the court of justice 

concerned. Moreover, it is inconsistent with the terms of the Convention, as 

I explained in detail in my partly dissenting opinion in Aquilina v. Malta 

([GC], no. 25642/94, ECHR 1999-III). 


